Thursday, March 21, 2013

hakikat kesedihan...

1 Mac 2013.

Malam kedua mak di alam sana. Tertanya2 keadaan mak. Doa tak putus dikirimkan agar mak tenang dan gembira di sana. Semoga mak dapat berjumpa abah, lobai (bangtam) dan bangteh. Mak, kalau mak dtg tgk Alin, mak jgn sedih tgk Alin sedih. Hanya menangis kerana risaukan mak di sana. Mungkin juga kerana Alin sedih balik nnt tiada mak yg menunggu kepulangan. Mungkin juga kerana tiada lagi doa dr mak yg selalu Alin minta.
Alhamdulillah mak dapat jumpa dan meluangkan banyak masa dengan Hayyan. Tahun lepas kerap sungguh mak bertanya Hayyan bila nak balik jumpa wan sedangkan thn 2011 kami sudah blik beraya. Akhirnya kami balik juga utk buat fieldwork. Sungguh cantik perancangan Allah, fieldwork tertangguh dek byk perkara tapi waktu tu Alin byk bersungut sampai mak risau takut Alin giveup. Tapi sebenarnya Allah bagi Alin peluang habiskan banyak masa dengan mak tahun lepas. Mmg lame kami kt sane dan lame jgklah mak dpt tgk Hayyan membesar depan mata. Subhanallah, kalaulah Alin tahu waktu tu...
Waktu ini, mate kerap memandang ke arah jam. Sudah menjadi habit utk bersiap sedia telefon mak selepas subuh (msia malam) atau selepas Alin blik u (msia siang). Sudah 3 hari tak bercakap dgn mak mmg terasa lain. Walaupun mak mmg bukan jenis byk bertanya itu ini, tp mendengar suara mak sudah memadai utk meredakan segala masalah. Skrg buka skype tgk no telefon mak dan rumah kita pun Alin sedih. Ya Rabb, kembalikanlah semangat yang hilang..
Mak paling gembira bila Hayyan ada. Mak ckp die budak cerdik. Mak tak suka bila Alin marah Hayyan. Mak ikutkan shj Hayyan pny perangai. Skrg nk marah Hayyan pun takut kalau mak nampak, nnt mak sedih. Terngiang2 suara mak memanggil2 Hayyan di dalam telefon.
Semalam kawan2 dtg, Alin byk cerita ttg mak. Segala kebaikan mak, pengorbanan mak. Alhamdulillah, rs mcm lega sgt sbb terlalu besar dan byk pengorbanan dan kebaikan yg mak dah lakukan. Alin yakin, Allah duga mak sakit 2-3 bulan ni utk hapuskan segala dosa2 mak. Allah ambil nyawa mak dengan tenang sekali. Dengar cerita Balqis dan Acik, mak pergi dgn aman. Mudah. Alhamdulillah, sudah cukup buat hati ini tenang dan lega.
Mmg benar sudah 3 kematian berlaku dlm keluarga kita sebelum mak. Tapi kehilangan mak satu tamparan hebat buat Alin yg jauh beribu batu. Allah nak Alin sedar. Berubahlah utk jadi anak yg solehah utk kedua ibu bapamu wahai Nor Azlina. insyaAllah mak, Alin cuba jadi yg terbaik sbb nk mak tenang kt sana. Banyak impian Alin bersama mak. Helmi paling tahu dan dia juga bersedih skrg sbb tahu bgmn besarnya erti perjuangan yg Alin lakukan skrg adalah semata-mata utk mak. Sejak dulu lagi Alin selalu bercerita pada helmi ttg mak. Alin ckp jgn igt mak tak byk ckp mak tu marah ke, tak suke ke sbb mak mmg mcm tu. Muka mak serius tp hati mak tersangatlah mulia. Alin cerita kt die segala2 tentang keluarga kita. susah payah, pengorbanan dan sedih hati seorang ibu, Alin cerita kt Helmi. Sebab itulah Helmi punya rasa kagum dan hormat yg tinggi dgn mak. Sebab itulah kalau mak tgk Helmi sedaya upaya berbual dgn mak, supaya mak rasa mak ade anak lelaki lain yg Allah ganti. Helmi ambil berat pd mak kdg2 lebih dr Alin sndr sbb die kasihan bile dgr Alin bercerita ttg mak. Benar, mak seorang ibu dan wanita yg kuat. Alin cuba utk mengutip serpihan serpihan hati yg berderai tatkala mendengar berita pemergian mak. Hanya kekuatan mak yg jd pegangan. Tp sungguh Alin tak sekuat mak, tp cuba utk mencontohi.
InsyaAllah slps ini mgkn Alin akan menulis byk ttg mak. Itu shj caranya nk lepaskan rindu ini. Utk menghidupkan semangat mak dalam jiwa Alin dan keluarga yg lain. Semoga Allah mudahkan urusan mak di sana. Semoga mak dijauhkan dari siksa kubur dan azab api neraka. Semoga mak tenang dan sentiasa dicucuri rahmat. Sesungguhnya, terlalu byk hikmah yg berlaku dgn pemergian mak di kala Alin paling memerlukan doa mak dan semangat mak ketika ini. InsyaAllah Alin akan pastikan akan sentiasa berdoa dan terus berdoa utk mak, abah, lobai dan bangteh selagi bernyawa.
Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar.


No comments:

Post a Comment